sâmbătă, 6 decembrie 2008

Break(ing) My News

Dintotdeauna am avut o fascinatie pentru stiri. Pentru a afla, pentru a cunoaste. Apoi, in timp, ca un hobby secundar, mi-a placut sa incerc sa descifrez mecanismul stirilor, mecanismul demersului jurnalistic in general. 

Acum, in mod destul de ciudat, am ajuns sa am descifrarea stirilor ca job si chiar pasiune. Mi-e drag de nu mai pot sa stau ore intregi sa citesc stiri, rezumate de stiri, sa vad emisiuni tv inregistrate sau live, sa fac tot pentru a descifra limbajul stirilor si oamenilor care apar acolo. E oarecum cool. Ceea ce nu e cool, ba chiar e frustrant, e sa vezi cum se fac stirile in Romania prin comparatie cu alte tari. Par example SUA. 

Ca un experiment, pentru un proiect viitor, am facut o bucatica de monitorizare si pe media din State in perioada de doua saptamani care a precedat alegerile lor. Marea diferenta apare la televiziuni. Ziarele sunt declarat partinitoare sau independente. La noi ziarele sunt partinitoare in functie de publicitatea de stat sau lipsa ei. Cu exceptia a doua-trei ziare situatia e aceeasi peste tot(la noi). Nu e extrem e grav, nu am o problema majora cu asta. Problema mare o am cu televiziunile. 

Televiziunile din Roamania au ceva special: daca te uiti la un jurnal la o televiziune ai toate sansele sau nu recunosti stirile cand te vei uita la un alt jurnal, al unei televiziuni dintr-un alt trust media. Daca te uiti la un "toc sou" la o televiziune ai sansa sa descoperi ca o situatie e de fapt invers decat parea ascultand un "toc sou" al unei televiziuni concurente. In state, daca te uiti le MSNBC, CNN, AbcNews, ESPN News, Fox News sau CBS ai sanse maxime sa te plicitsesti. Motivul e simplu: difera doar fata prezenatoarului, decorul, grafica si, eventual, ordinea stirilor. Foarte putine nuante, foarte putine stiri de nisa. Stirile pe social apar sub forma unor reportaje sau campanii alte postului in cauza. Stirile economice sunt si ele destul de izolate si firave. Se prefera emisiunile de analiza in-extenso  pentru temele de interes.

Care sunt motivele? In SUA televiziunea inseamna specializare. Stirile si analizele se fac fara byas-uri ideologice sau de alt fel. Pentru asta sunt campaniile de presa, pentru asta sunt anchetele sociale si tot felul de alte instrumente care la noi par strangulate. ProTv, care nu e televiziune de stiri, mai incearca asa ceva. Realitatea mai are cate o initiativa civica. In rest nu-mi amintesc nimic. Nu vreau sa par arogant...dar, in general, daca nu-mi amintesc inseamna ca nu au prea existat.

Ar mai fi o problema. Pot sa spun, fara frica de a gresi, ca in ultimele saptamani am vazut toate emisiunile de analiza si toate "toc sourile" de pe televiziunile de stiri(nu ca ar fi pre multe). Am observat o lipsa de competenta si calificare a invitatilor. Pe politic, principalii invitati, in calitate de analisiti sunt, in cazul fericit jurnalisti. In cele mai multe cazuri sunt pseudo-jurnalisti, care au ajuns in bransa prin intamplari si conjuncturi, prin serii de interesese si relatii. Nu l-am vazut la televiziuni pe Dan Pavel, fost profesor al meu, un tip pe care l-am detestat dar care este un analist politic de mana intai. Omul e specializat pe partide politice, pe sisteme de partide si doctrine. Asta face el. Nu l-am vazut de Daniel Barbu, probabil cel mai important reprezentant, alaturi de Cristian Preda, al scolii de stiinte politice romanesti(in masura in care putem sa vorbim despre asa ceva). Cristian Preda, un tip care stie cam tot ce e de stiut despre stiinta politica, a aparut prima data la o televiziune, surpriza, joi, pe 4 decembrie. Cristian Parvulescu, asemenea. Evident, exemplele pot continua.

Concluzia e jenanta pentru televiziunile din Romania. Primul care a vorbit de doua luni incoace de sistemul de partide din Romania a fost, miercuri, Cristian Preda. In doua luni de zile nu s-a gasit nimeni care sa spuna cum se impart in mod real fortele in Romania si cum se pot face aliantele, pe ce baze. Primul care a atras atentia asupra faptului ca sistemul asta de partide era anticipat de cand s-a votat noua lege electorala a fost Cristian Parvulescu. Pentru mine e clar ca lipsa de informatii reale, palpabile si argumentate e una acuta. Si mai e ceva: informatiile care sunt prezentate se pierd intr-un melanj de pareri incomplete si prea putin avizate cu speculatii nejustificate. 

Love this song. Nu ma pot abtine sa nu vi-l pasez.


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Muse - Starlight