miercuri, 3 decembrie 2008

Sictir

Eu am castigat alegerile pentru ca am cele mai multe voturi. Ba nu, eu le-am castigat pentru ca am mai multe mandate. Nu, nu, nu, eu le-am castigat pentru ca voi amandoi preferati sa faceti guvernul cu mine. Ei bine nu, nu asa se face. Votul popular s-a incheiat cu victoria PSD. Redistribuirile le-a castigat PD(-L). PNL nu a castigat nimic deocamdata. La fel cum nici PSD si nici PD-L nu au castigat alegerile. Alegerile le castiga cine face guvernul. De asta participi la alegeri, ca sa faci guvernul, asta inseamna sa castigi alegerile.

Daca eu inteleg bine sistemul de partide rezultat dupa aceste alegeri(si as crede ca-l inteleg) suntem intr-un clasic 2 1/2. Adica doua partide mari si un "swing party" care mediaza guvernarea. Ceea ce PNL nu intelege e faptul ca un swing party nu da premierul, nu da in totalitate programul de guvernare si nu pune bocancul pe grumazul partidelor care impreuna ajung pe la 70% in parlament. Te duci, negociezi si cedezi. Asta daca nu vrei sa mergi direct in opozitie.

E simplu. Intr-un 2 1/2  se fac destul de des guverne minoritare. Ce inseamna asta? Ca PNL nu ar trebui sa faca atata caz de afinitatea aratata de PD-L si PSD ci ar trebui sa puna capul in pamant si sa vada ce pot sa obtina din situatia data. Daca nu le convine, sa mearga in opozitie, fara tragedii si telenovele. Nu mi se pare dificil. Nu cred ca ai cum sa ceri garantie un premier cand ai abia 60% din mandatele pe care le partidul caruia ii ceri acest premier. Mai mult, nu poti sa ceri garantie un premier cand presedintele care numeste premierul nu iti apartine.

As prefera sa nu se ajunga la un guvern minoritar dupa cum as prefera sa nu vad o alianta PNL-PSD. Asta ar fi o tragedie pentru logica mea politica si ar insemna ca, oricat de greu mi-ar veni sa gandesc asta, singurul partid fidel doctrinei(pe care nu o discut) pe esichierul politic actual e PSD. Toxic. Sa merg mai departe? Nu am de ce. Concluzionez simplu: 1/2<>1. Numai bine si Guvern cat mai repede.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Muse - Starlight